maandag 30 juni 2014

HB herkennen

Onze zoon bracht ik wandelend naar de crèche toen hij twee was. Ondertussen noemden we alle kleuren op van alle auto’s en eigenlijk binnen no-time wist hij ze allemaal. De juffen op de crèche viel dit op en pas na het 10-minuten gesprekje kwamen we erachter dat gemiddeld kinderen dit pas veel later zouden weten. Voor ons was het allemaal normaal en we zagen de andere kindjes van de crèche ook niet echt lang achter elkaar, dus hadden we ook niet echt vergelijkingsmateriaal. Bewust hebben we al wel voor de GSV gekozen als vermoedelijk meest fijne plek voor onze oudste.



Sinds de kleuterschool zijn we wel meer op verschillen tussen kinderen gaan letten en hadden we ook wel een vermoeden van hb. Echter juist daar was hij meer in zijn eigen wereld en had in het eerste jaar minder aansluiting met de groep. Groep 2 ging lekker en op de weg naar school in de auto werd er volop gerekend en gefilosofeerd over het leven (en de dood). De juf moest wel hem tien minuten voor tijd voorbereiden als bijvoorbeeld de spullen opgeruimd moesten gaan worden of de jas aangetrokken moest worden om discussies bij een onverwachte gang van zaken (volgens hem) te mijden.

Gelukkig zijn de leerkrachten op onze school erop getraind om dit soort gedragskenmerken te herkennen. In groep 3 begon hij achteraan in de klas, maar werd al snel via een tussenstop halverwege, vooraan bij de juf gezet. Zo kon hij zich beter concentreren op wat de juf vertelde, anders zweefden zijn gedachten overal en nergens. Dan speelt nog dat zijn karakter geheel niet competitief is, voetballen heeft hij maar 1,5 seizoen volgehouden, en hij zich alles wel laat geworden.

Op school wilde hij wel allerlei informatie delen met zijn klasgenoten, maar na een zekere tijd haakten ze af, wat hij dan weer niet begreep. Wel is dat jaar een echte schaakhype in de klas ontstaan, waardoor bij binnenkomst veel kinderen even gingen schaken. Op zeker moment moesten we kiezen of doorgaan met de gezellige klas, waar hij ook goed in de groep lag, of voor het Leonardo onderwijs. Dit was een moeilijke keus, welke hij ons niet in dank afnam. Maar op dit moment is hij geheel gelukkig niet-competitief-hb in de HB-afdeling op de GSV. En wij ook.