maandag 24 november 2014

HB-onderwijs volgens… de moeder van Eva*

Hoe ontdekte je dat jullie dochter hoogbegaafd was?
Het zijn de kleine dingen die je later bij elkaar optelt. Een paar uur na haar geboorte maakte Eva al contact met haar tante door haar recht in de ogen te kijken. Hoezo onmogelijk? Net 4 jaar en ik voerde een heel gesprek met haar over de evolutietheorie, geloof en slavernij. Aan het einde van groep 1 verrastte ze me door bij een benzinepomp spontaan te vragen: “wat is dat mama, BOEDELBAK?” Toen hebben we maar een specialist in de arm genomen om haar didactisch te laten testen. Eva liep ongeveer 2 jaar voor op haar leeftijd.

Waarom kiezen voor een andere vorm van onderwijs?
Eva’s school was ondanks haar voorsprong vast van plan om haar alsnog in groep 2 te plaatsen. Met de test in de hand hebben we af kunnen dwingen dat ze toch met haar vriendinnen mee mocht naar groep 3. Dit was echter maar een relatieve verbetering. Eva moest gewoon starten met het ‘leren’ van het woord ‘ik’.

Kinderboekenmarkt

Afgelopen Kinderboekenweek hebben we alweer de derde kinderboekenmarkt gehouden. De week ervoor hebben de klassen weer flink boeken ingezameld. En weer wist de klas van meester Machiel de meeste boeken te verzamelen. Maar ook andere klassen hadden flink hun best gedaan en enkele honderden boeken ingezameld. In totaal zaten we rond de duizend boeken die de woensdag 8 oktober verkocht werden voor kleine prijsjes. En wat een mooie boeken zaten er tussen, de grijze jager en een enkele Potter waren er zo tussenuit gevist! Gefeliciteerd daarmee.

Vond je geen boek dan kon je genieten van de cupcakes en andere lekkernij gebakken door vaders(?) en moeders. Maar ook hier moest je snel bij zijn... ze waren zo uitverkocht! Volgend jaar bakken we nog meer! Beloofd!

Al met al hadden we alles opgeruimd voor de eerste regenspetters en met weer een mooie opbrengst van 450 euro.

De kinderboekenwinkel in Groningen bedankt weer voor jullie medewerking, en alle personeel van de GSV en ouders van de HB afdeling voor het bakken, sjouwen, sorteren en verkopen! En tot volgend jaar! En dan proberen we meester Machiel te verslaan!

HB onderwijs volgens…. meester Martin

Onze enthousiaste meester Martin (28) geeft al sinds de oprichting in 2010 les aan de HB-afdeling van de Groningse School Vereniging.  

Meester Martin, hoe ben je in het fulltime hoogbegaafdheidsonderwijs terechtgekomen?
“Meester worden was geen jongensdroom. Toen mijn opleiding tot tuinarchitect vastliep op plantkunde -1600 latijnse plantennamen uit je hoofd leren is best lastig – keek ik verder om me heen. Waar kon ik al mijn energie en creativiteit in kwijt? Het bleek het onderwijs te zijn.”


GSV HB onderwijs volgens…. Johan van der Mark

Johan van der Mark is op de Groningse Schoolvereniging (ofwel GSV) als coördinator van de hoogbegaafdheidsklassen vanaf het begin betrokken geweest bij deze afdeling.

Johan, hoe ben je met het HB-onderwijs in aanraking gekomen? 
“De GSV is altijd al van mening geweest dat zij uit elk kind wil halen wat er in zit, op alle niveaus. We merkten echter dat er een groep kinderen is voor wie we dit - ondanks al onze inspanningen - niet waar konden maken. Hoewel we ook regulier werken met kleinere klassen, geen combinatieklassen kennen en standaard differentiëren op drie niveaus, blijven er kinderen die altijd klaar zijn.
Toen zocht Jan Hendrickx, initiatiefnemer van het Leonardo onderwijs, contact met ons. Vanuit Venlo werkte hij aan een landelijk dekkend netwerk van Leonardoscholen. Jan Hendrickx, Ton (onze directeur) en ik zijn in gesprek gegaan en het concept sprak ons erg aan. Met toestemming van het bestuur van de GSV konden we in 2010 van start met de eerste fulltime hoogbegaafdheid (HB) klas.”

Hoe start je met een nieuwe vorm van onderwijs?
“Allereerst wil ik zeggen dat ik het nooit als een experiment heb gezien, maar als een vorm van onderwijs implementatie.

Hoe het is om een slim kind te zijn volgens… Giomar (student)

Door: Ilse de Vries / de naam Giomar is wegens privacyredenen gefingeerd

Eén jongen komt te laat de klas binnen. Hij oogt rustig en zelfverzekerd, excuseert zich en kiest een plek achterin het lokaal, pontificaal in het gangpad. Hij heeft een sterke eigen mening die hij graag ventileert, maar is ook degene die zijn studiegenoten maant rekening te houden met de persoon die voor de klas staat.
Giomar, een van oorsprong Duitse jongeman, volgt op de Hanzehogeschool een ‘Honours Programme’: een route bovenop het reguliere onderwijspakket, voor studenten die uitzonderlijk presteren.

Wanneer ontdekte je dat je slim bent?
“Mijn moeder wist het veel eerder dan ik. Toen ik vijf was voelde zij aan dat het tijd was om te leren lezen. Door het Duitse schoolsysteem – mijn geboortedatum viel nogal ongelukkig – dreigde ik echter pas met zeven in de Duitse variant van ‘groep 3’ te komen. Ze liet me daarom testen. Ik herinner me de ruimte nog en de dame die mij testte. Ik moest de kleuren benoemen van auto’s op de parkeerplaats. Dat vond ik zo onnozel dat ik weigerde te antwoorden. Ik noemde wel alle automerken en –typen op. De testdame was verre van overtuigd. Terwijl zij mijn moeder vertelde dat het allemaal wel mee viel, vond ik een stuk papier met rekenopgaven. Binnen een paar minuten had ik alle vragen beantwoord. Ik vroeg aan de testdame of ik het goed gemaakt had: tot haar verbazing had ik alle vragen goed. Ik mocht alsnog naar ‘groep 3’. Mij begon het pas toen ik een jaar of twaalf, dertien was op te vallen dat andere kinderen veel harder moesten werken dan ik. “

zaterdag 22 november 2014

Decemberactie

Afgelopen jaren hebben de HB klassen kerstkaarten gemaakt en deze verkocht. Dit jaar was het tijd voor iets anders en afgelopen week hebben de GSV HB klassen heerlijke ambachtelijke amandel roomboterbanketstaven verkocht van banketbakker Borgman (Hereweg). Wij zijn erg blij met de inzet van de kinderen en met de medewerking van de heer Borgman. Wat de opbrengst van deze actie is weten we nog niet, maar dat zal begin december bekend gemaakt worden.